Puhelinmyynti on yksi vanhimmista ja edelleen tehokkaimmista myynnin muodoista.
Silti monelle ensimmäinen mielikuva on negatiivinen: häiritsevät soitot, liian aggressiivinen lähestyminen tai tunne siitä, ettei myyjä kuuntele lainkaan. Mutta mistä puhelinmyyjien huono maine oikeastaan kumpuaa?
Viimeisin blogipostaukseni kylmäsoitoista sai Linkkarissa niin hyvää keskustelua aikaan, että pureudutaampa aiheeseen vieläkin syvällisemmin.

4 esimerkkiä
Mistä puhelinmyyjän huono maine johtuu:
Ajoitus ja pommittaminen
Myyjä soittaa lähtökohtaisesti aina huonoon aikaan, kuten kesken työpäivän. Sitä on vaikea muuttaa. Mutta 5krt/pv pommittaminen ja linjoille päästyä 5min monologimyyntiräppi? Ei hyvä.
Liian aggressiivinen myynti
Jos oot tehny puhelinmyyntiä, sun esihenkilö on varmasti opettanut useita kikkoja mm. vastaväitteiden käsittelyyn. Osa näistä on täyttä💩. Asiakasta ”ajetaan maaliin” keinolla millä hyvänsä, asiakasta kuuntelematta tai kunnioittamatta ja vasta sen kolmannen ”ein” jälkeen saa luovuttaa. Ei näin.
Asiakkaan tarpeiden ohittaminen
Miksiköhän sinulla on yksi suu ja kaksi korvaa? 5min monologi siitä milloin teidän yritys on perustettu ja mitkä 50 tuotetta teiltä löytyy, ei valitettavasti kiinnosta ketään.
Epäselvä hyöty
Myyjän pitäisi pystyä vakuuttumaan asiakas mahdollisimman nopeasti, miksi häntä ylipäätään kannattaa kuunnella. Mikäli palvelullesi on tarve, hinta todetaan sopivaksi ja ajankohtakin on oikea, saatatte päästä kauppoihin ja kyseisen puhelun aikana!
Vinkit jatkoon
Miten voimme parantaa maineemme?
- Valmistaudu puheluun perehtymällä siihen, kenelle soitat ja mihin yritykseen
- Nauhoita puhettasi reenataksesi äänenpainoja ja esim. puhenopeutta
Kunnioita asiakasta: Keskeytät käytännössä aina asiakkaan työpäivän tai muun tekemisen. Mene asiaan ja sovi tarpeen mukaan uusi kontakointiaika kunnioittaen asiakkaan toivomaa kanavaa.
Kaksi korvaa, yksi suu: Tiivistä alkuun asiasi ja keskity kysymään hyviä kysymyksiä, jotta saat aidon dialogin aikaiseksi.
Arvo edellä: Tuodaan heti selkeä hyöty, miksi soitat asiakkaalle juuri nyt ja miksi keskusteluita kannattaisi jatkaa.
- Jos asiakas ei vastaa, laita tekstarilla se, mitä olisit tiivisti sanonut: kuka soittaa, miksi, miksi juuri sinulle, laitan mailia ja soittelen huomenna uudelleen vai olisiko jokin toinen hetki sopivampi
Pitkäjänteisyys: Yksi onnistunut puhelu voi rakentaa suhteen vuosiksi eteenpäin.


Yhteenveto
Lopulta kyse ei ole siitä, että puhelinmyynti itsessään olisi huonoa tai sitä ei kannattaisi tehdä. Kyse on tavasta, jolla sitä tehdään.
Hyvä puhelinmyyjä osaa olla enemmän auttaja kuin väkisin tyrkyttäjä – ja juuri tämä erottaa modernin myynnin pölyttyneistä käytännöistä. Rohkeasti soittelemaan ja harjoittelemaan!
Lue myös uusimmat postaukset

Printtimainonnan suunnittelu vuodelle 2026
Missä mennään ja mitä huomioida? Printtimainonta on kokenut monta muodonmuutosta digiajan rinnalla. Vaikka digitaalinen media vie yhä enemmän huomiota, painetulla mainonnalla on yhä vahva paikkansa – etenkin kun suunnittelu tehdään

Miten mitata printtimainonnan onnistumista?
Kiireetön ja rauhallinen lukuhetki lempi lehden kanssa vai loputon sisältötulva puhelimen näytöllä? Digistä ja somesta on tullut iso osa meidän arkipäivää. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että se olisi ainut ja

Kylmäsoitto ei ole kuollut – luurikammosta yli
Olen kuullut sanottavan, että kylmäsoitto on kuollut. Monet ajattelevat esimerkiksi, että ostaja haluaa nykyään perehtyä itse rauhassa, ottaa itse yhteyttä kun on sopiva hetki ja niin pois päin, eli kylmäsoittamiselle