Mistä puhelinmyyjien huono maine johtuu?

Puhelinmyynti on yksi vanhimmista ja edelleen tehokkaimmista myynnin muodoista.

Silti monelle ensimmäinen mielikuva on negatiivinen: häiritsevät soitot, liian aggressiivinen lähestyminen tai tunne siitä, ettei myyjä kuuntele lainkaan. Mutta mistä puhelinmyyjien huono maine oikeastaan kumpuaa?

Viimeisin blogipostaukseni kylmäsoitoista sai Linkkarissa niin hyvää keskustelua aikaan, että pureudutaampa aiheeseen vieläkin syvällisemmin.

Mediamyynnin ammattilainen
4 esimerkkiä

Mistä puhelinmyyjän huono maine johtuu:

Ajoitus ja pommittaminen

Myyjä soittaa lähtökohtaisesti aina huonoon aikaan, kuten kesken työpäivän. Sitä on vaikea muuttaa. Mutta 5krt/pv pommittaminen ja linjoille päästyä 5min monologimyyntiräppi? Ei hyvä.

Liian aggressiivinen myynti

Jos oot tehny puhelinmyyntiä, sun esihenkilö on varmasti opettanut useita kikkoja mm. vastaväitteiden käsittelyyn. Osa näistä on täyttä💩. Asiakasta ”ajetaan maaliin” keinolla millä hyvänsä, asiakasta kuuntelematta tai kunnioittamatta ja vasta sen kolmannen ”ein” jälkeen saa luovuttaa. Ei näin.

Asiakkaan tarpeiden ohittaminen

Miksiköhän sinulla on yksi suu ja kaksi korvaa? 5min monologi siitä milloin teidän yritys on perustettu ja mitkä 50 tuotetta teiltä löytyy, ei valitettavasti kiinnosta ketään.

Epäselvä hyöty

Myyjän pitäisi pystyä vakuuttumaan asiakas mahdollisimman nopeasti, miksi häntä ylipäätään kannattaa kuunnella. Mikäli palvelullesi on tarve, hinta todetaan sopivaksi ja ajankohtakin on oikea, saatatte päästä kauppoihin ja kyseisen puhelun aikana!

Vinkit jatkoon

Miten voimme parantaa maineemme?

  • Valmistaudu puheluun perehtymällä siihen, kenelle soitat ja mihin yritykseen

  • Nauhoita puhettasi reenataksesi äänenpainoja ja esim. puhenopeutta
  • Kunnioita asiakasta: Keskeytät käytännössä aina asiakkaan työpäivän tai muun tekemisen. Mene asiaan ja sovi tarpeen mukaan uusi kontakointiaika kunnioittaen asiakkaan toivomaa kanavaa.

  • Kaksi korvaa, yksi suu: Tiivistä alkuun asiasi ja keskity kysymään hyviä kysymyksiä, jotta saat aidon dialogin aikaiseksi.

  • Arvo edellä: Tuodaan heti selkeä hyöty, miksi soitat asiakkaalle juuri nyt ja miksi keskusteluita kannattaisi jatkaa.

  • Jos asiakas ei vastaa, laita tekstarilla se, mitä olisit tiivisti sanonut: kuka soittaa, miksi, miksi juuri sinulle, laitan mailia ja soittelen huomenna uudelleen vai olisiko jokin toinen hetki sopivampi

  • Pitkäjänteisyys: Yksi onnistunut puhelu voi rakentaa suhteen vuosiksi eteenpäin.

Perustaja yrittäjä Henna Anttila

Yhteenveto

Lopulta kyse ei ole siitä, että puhelinmyynti itsessään olisi huonoa tai sitä ei kannattaisi tehdä. Kyse on tavasta, jolla sitä tehdään.

Hyvä puhelinmyyjä osaa olla enemmän auttaja kuin väkisin tyrkyttäjä – ja juuri tämä erottaa modernin myynnin pölyttyneistä käytännöistä. Rohkeasti soittelemaan ja harjoittelemaan!

Lue myös uusimmat postaukset

Johtaminen
Henna Anttila

SCARF-malli – tehokkaan johtamisen ja tiimityön salaisuus

SCARF-malli on neurotieteeseen pohjautuva viitekehys, jonka kehitti David Rock. Se kuvaa viisi psykologista perustarvetta, jotka ohjaavat ihmisten käyttäytymistä työelämässä. Ymmärtämällä nämä tarpeet johtaja voi luoda turvallisen, motivoivan ja tuottavan ilmapiirin.

Lue lisää »
Mediamyynti ja lehtimainos
Mainonta
Henna Anttila

Millainen on hyvä mainos vuonna 2026?

Tutkimusten mukaan lukijat luottavat lempilehtensä sisältöön ja mainoksiin. Markkinointi elää jatkuvassa murroksessa, mutta yksi asia ei ole muuttunut: hyvä mainos herättää tunteen ja saa aikaan toimintaa. Näin se yksinkertaisuudessaan menee. Vuonna

Lue lisää »
Printtimainonta
Henna Anttila

Printtimainonnan suunnittelu vuodelle 2026

Missä mennään ja mitä huomioida? Printtimainonta on kokenut monta muodonmuutosta digiajan rinnalla. Vaikka digitaalinen media vie yhä enemmän huomiota, painetulla mainonnalla on yhä vahva paikkansa – etenkin kun suunnittelu tehdään

Lue lisää »
Scroll to Top