1. Tutki kohderyhmääsi ja määritä tavoitteesi.
Määritä, mitä haluat mainoksellasi saavuttaa ja miten se vastaa kohderyhmäsi tarpeisiin.
Heipä hei! Tässä postauksessa kerron sinulle parhaat ohjeet mainoksen suunnitteluun!
Kohderyhmän tutkiminen on yksi mainonnan isoimmista haasteista. Jos mainostat kaikille, et valitettavasti mainosta kellekään.
Tämän takia on hyvä pysähtyä miettimään syvällisemmin yrityksesi kohderyhmää. Kuka on unelma asiakkaasi? Ketä haluat mainoksellasi tavoittaa?
Kun kohderyhmä on kristallin kirkkaana mielessä, määritä tavoitteesi. Haluatko vahvistaa brändiä, rekrytoida vai saada lisää euroja?
Eri kohderyhmät käyttävät markkinointikanavia eri tavalla.
Markkinointikanavaan vaikuttaa toki myös käytössä oleva budjetti.
Jos haluat tavoittaa kohderyhmääsi ilman hukkakontakteja, panosta printtimainontaan.
Jos haluat mainoksellesi parhaan huomioarvon, panosta printtimainontaan.
3. Suunnittele mainos
Hyvä mainos on ytimekäs, mukaansatempaava, tunteita herättävä, mieleenpainuva, selkeä ja riittävän informatiivinen.
Sinullakin varmasti tulee mieleen ainakin yksi mainos, joka on jäänyt jostain syystä mieleen.
Onko se mainos vedonnut tunteisiisi tai sisältänyt unohtumattoman iskulauseen?


Graafikkomme Mari suunnittelee mainoksia 12 vuoden kokemuksella. Hän on työskennellyt lehden taittajana, jonka työnkuvaan on kuulunut myös paljon mainosten suunnittelua. Hinnat alk. 60€+alv.


4. Testaa mainos
Testaa mainos eri kanavissa ja muokkaa sitä tarvittaessa.
5. Seuraa tuloksia
Seuraa mainoksen suorituskykyä ja analysoi tuloksia. Muokkaa mainosta tarvittaessa.
Kysy asiakkailtasi, mitä kautta osasivat olla yhteyksissä. Näin saat selville, onko lehtimainos puraissut. Mainonnassa ei valitettavasti saa taikaiskusta lottovoittoja, kärsivällisyys ja suunnitelmassa pysyminen palkitaan.
Lue myös uusimmat postaukset

Miten mitata printtimainonnan onnistumista?
Kiireetön ja rauhallinen lukuhetki lempi lehden kanssa vai loputon sisältötulva puhelimen näytöllä? Digistä ja somesta on tullut iso osa meidän arkipäivää. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että se olisi ainut ja

Kylmäsoitto ei ole kuollut – luurikammosta yli
Olen kuullut sanottavan, että kylmäsoitto on kuollut. Monet ajattelevat esimerkiksi, että ostaja haluaa nykyään perehtyä itse rauhassa, ottaa itse yhteyttä kun on sopiva hetki ja niin pois päin, eli kylmäsoittamiselle

Reetta Salosta Kruunu Median yrittäjäosakas
Henna ja Reetta allekirjoittivat tänään 18.6.2025 osakassopimuksen, joka tulee voimaan 1.8.2025. Sopimuksen myötä Reetta siirtyy työsuhteesta täyspäiväseksi yrittäjaosakkaaksi sekä hallituksen varajäseneksi Kruunu Media Oy:n palvelukseen. Reetta on ollut jo yhtiön