Lehtimainos: Paras ohje mainoksen suunnitteluun

1. Tutki kohderyhmääsi ja määritä tavoitteesi.

Määritä, mitä haluat mainoksellasi saavuttaa ja miten se vastaa kohderyhmäsi tarpeisiin.

Heipä hei! Tässä postauksessa kerron sinulle parhaat ohjeet mainoksen suunnitteluun!

Kohderyhmän tutkiminen on yksi mainonnan isoimmista haasteista. Jos mainostat kaikille, et valitettavasti mainosta kellekään.

Tämän takia on hyvä pysähtyä miettimään syvällisemmin yrityksesi kohderyhmää. Kuka on unelma asiakkaasi? Ketä haluat mainoksellasi tavoittaa?

Kun kohderyhmä on kristallin kirkkaana mielessä, määritä tavoitteesi. Haluatko vahvistaa brändiä, rekrytoida vai saada lisää euroja?

Eri kohderyhmät käyttävät markkinointikanavia eri tavalla.
Markkinointikanavaan vaikuttaa toki myös käytössä oleva budjetti.
Jos haluat tavoittaa kohderyhmääsi ilman hukkakontakteja, panosta printtimainontaan.
Jos haluat mainoksellesi parhaan huomioarvon, panosta printtimainontaan.

3. Suunnittele mainos

Hyvä mainos on ytimekäs, mukaansatempaava, tunteita herättävä, mieleenpainuva, selkeä ja riittävän informatiivinen.

Sinullakin varmasti tulee mieleen ainakin yksi mainos, joka on jäänyt jostain syystä mieleen.

Onko se mainos vedonnut tunteisiisi tai sisältänyt unohtumattoman iskulauseen?

Henna Anttila Kruunu Media Toimitusjohtaja

Graafikkomme Mari suunnittelee mainoksia 12 vuoden kokemuksella. Hän on työskennellyt lehden taittajana, jonka työnkuvaan on kuulunut myös paljon mainosten suunnittelua. Hinnat alk. 60€+alv.

4. Testaa mainos

Testaa mainos eri kanavissa ja muokkaa sitä tarvittaessa.

5. Seuraa tuloksia

Seuraa mainoksen suorituskykyä ja analysoi tuloksia. Muokkaa mainosta tarvittaessa.

Kysy asiakkailtasi, mitä kautta osasivat olla yhteyksissä. Näin saat selville, onko lehtimainos puraissut. Mainonnassa ei valitettavasti saa taikaiskusta lottovoittoja, kärsivällisyys ja suunnitelmassa pysyminen palkitaan.

Lue myös uusimmat postaukset

Mediamyynnin ammattilainen
Uusasiakashankinta
Henna Anttila

Mistä puhelinmyyjien huono maine johtuu?

Puhelinmyynti on yksi vanhimmista ja edelleen tehokkaimmista myynnin muodoista. Silti monelle ensimmäinen mielikuva on negatiivinen: häiritsevät soitot, liian aggressiivinen lähestyminen tai tunne siitä, ettei myyjä kuuntele lainkaan. Mutta mistä puhelinmyyjien

Lue lisää »
Printtimainonta
Henna Anttila

Printtimainonnan suunnittelu vuodelle 2026

Missä mennään ja mitä huomioida? Printtimainonta on kokenut monta muodonmuutosta digiajan rinnalla. Vaikka digitaalinen media vie yhä enemmän huomiota, painetulla mainonnalla on yhä vahva paikkansa – etenkin kun suunnittelu tehdään

Lue lisää »
Printtimainonta
Henna Anttila

Miten mitata printtimainonnan onnistumista?

Kiireetön ja rauhallinen lukuhetki lempi lehden kanssa vai loputon sisältötulva puhelimen näytöllä? Digistä ja somesta on tullut iso osa meidän arkipäivää. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että se olisi ainut ja

Lue lisää »

Henna Anttila Kruunu Media Toimitusjohtaja

"Kohderyhmän tutkiminen on yksi mainonnan isoimmista haasteista. Jos mainostat kaikille, et valitettavasti mainosta kellekään."

2. Valitse sopiva kanava

Valitse kanava, joka on tehokkain ja sopii parhaiten kohderyhmällesi.

Eri kohderyhmät käyttävät markkinointikanavia eri tavalla.
Markkinointikanavaan vaikuttaa toki myös käytössä oleva budjetti.
Jos haluat tavoittaa kohderyhmääsi ilman hukkakontakteja, panosta printtimainontaan.
Jos haluat mainoksellesi parhaan huomioarvon, panosta printtimainontaan.

3. Suunnittele mainos

Hyvä mainos on ytimekäs, mukaansatempaava, tunteita herättävä, mieleenpainuva, selkeä ja riittävän informatiivinen.

Sinullakin varmasti tulee mieleen ainakin yksi mainos, joka on jäänyt jostain syystä mieleen.

Onko se mainos vedonnut tunteisiisi tai sisältänyt unohtumattoman iskulauseen?

Henna Anttila Kruunu Media Toimitusjohtaja

Graafikkomme Mari suunnittelee mainoksia 12 vuoden kokemuksella. Hän on työskennellyt lehden taittajana, jonka työnkuvaan on kuulunut myös paljon mainosten suunnittelua. Hinnat alk. 60€+alv.

4. Testaa mainos

Testaa mainos eri kanavissa ja muokkaa sitä tarvittaessa.

5. Seuraa tuloksia

Seuraa mainoksen suorituskykyä ja analysoi tuloksia. Muokkaa mainosta tarvittaessa.

Kysy asiakkailtasi, mitä kautta osasivat olla yhteyksissä. Näin saat selville, onko lehtimainos puraissut. Mainonnassa ei valitettavasti saa taikaiskusta lottovoittoja, kärsivällisyys ja suunnitelmassa pysyminen palkitaan.

Lue myös uusimmat postaukset

Mediamyynnin ammattilainen
Uusasiakashankinta
Henna Anttila

Mistä puhelinmyyjien huono maine johtuu?

Puhelinmyynti on yksi vanhimmista ja edelleen tehokkaimmista myynnin muodoista. Silti monelle ensimmäinen mielikuva on negatiivinen: häiritsevät soitot, liian aggressiivinen lähestyminen tai tunne siitä, ettei myyjä kuuntele lainkaan. Mutta mistä puhelinmyyjien

Lue lisää »
Printtimainonta
Henna Anttila

Printtimainonnan suunnittelu vuodelle 2026

Missä mennään ja mitä huomioida? Printtimainonta on kokenut monta muodonmuutosta digiajan rinnalla. Vaikka digitaalinen media vie yhä enemmän huomiota, painetulla mainonnalla on yhä vahva paikkansa – etenkin kun suunnittelu tehdään

Lue lisää »
Printtimainonta
Henna Anttila

Miten mitata printtimainonnan onnistumista?

Kiireetön ja rauhallinen lukuhetki lempi lehden kanssa vai loputon sisältötulva puhelimen näytöllä? Digistä ja somesta on tullut iso osa meidän arkipäivää. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että se olisi ainut ja

Lue lisää »
Scroll to Top