Lehtimainos: Paras ohje mainoksen suunnitteluun

1. Tutki kohderyhmääsi ja määritä tavoitteesi.

Määritä, mitä haluat mainoksellasi saavuttaa ja miten se vastaa kohderyhmäsi tarpeisiin.

Heipä hei! Tässä postauksessa kerron sinulle parhaat ohjeet mainoksen suunnitteluun!

Kohderyhmän tutkiminen on yksi mainonnan isoimmista haasteista. Jos mainostat kaikille, et valitettavasti mainosta kellekään.

Tämän takia on hyvä pysähtyä miettimään syvällisemmin yrityksesi kohderyhmää. Kuka on unelma asiakkaasi? Ketä haluat mainoksellasi tavoittaa?

Kun kohderyhmä on kristallin kirkkaana mielessä, määritä tavoitteesi. Haluatko vahvistaa brändiä, rekrytoida vai saada lisää euroja?

Eri kohderyhmät käyttävät markkinointikanavia eri tavalla.
Markkinointikanavaan vaikuttaa toki myös käytössä oleva budjetti.
Jos haluat tavoittaa kohderyhmääsi ilman hukkakontakteja, panosta printtimainontaan.
Jos haluat mainoksellesi parhaan huomioarvon, panosta printtimainontaan.

3. Suunnittele mainos

Hyvä mainos on ytimekäs, mukaansatempaava, tunteita herättävä, mieleenpainuva, selkeä ja riittävän informatiivinen.

Sinullakin varmasti tulee mieleen ainakin yksi mainos, joka on jäänyt jostain syystä mieleen.

Onko se mainos vedonnut tunteisiisi tai sisältänyt unohtumattoman iskulauseen?

Henna Anttila Kruunu Media Toimitusjohtaja

Graafikkomme Mari suunnittelee mainoksia 12 vuoden kokemuksella. Hän on työskennellyt lehden taittajana, jonka työnkuvaan on kuulunut myös paljon mainosten suunnittelua. Hinnat alk. 60€+alv.

4. Testaa mainos

Testaa mainos eri kanavissa ja muokkaa sitä tarvittaessa.

5. Seuraa tuloksia

Seuraa mainoksen suorituskykyä ja analysoi tuloksia. Muokkaa mainosta tarvittaessa.

Kysy asiakkailtasi, mitä kautta osasivat olla yhteyksissä. Näin saat selville, onko lehtimainos puraissut. Mainonnassa ei valitettavasti saa taikaiskusta lottovoittoja, kärsivällisyys ja suunnitelmassa pysyminen palkitaan.

Lue myös uusimmat postaukset

Markkinointi
Henna Anttila

B2B-markkinoinnin parhaat kanavat 2025

B2B-markkinointi muuttuu jatkuvasti, mutta yksi asia pysyy: tavoittavuus ilman luottamusta ei tuota tulosta. Vuonna 2025 digikanavat kilpailevat huomiosta entistä kovemmin, tekoäly personoi sisältöjä ja algoritmit rajaavat näkyvyyttä. Siksi yhä useampi

Lue lisää »
Mainonta
Henna Anttila

Miksi mainostaa metsästäjille kesällä?

Moni yritys miettii, onko kesä oikea aika tavoittaa metsästäjiä mainonnalla. Vastaus on yksiselitteinen: kyllä. Itse asiassa kesän ja alkusyksyn ajankohta juuri ennen metsästyskauden alkua on optimaalinen hetki mainostaa! Metsästäjät valmistautuvat kauteen,

Lue lisää »
AIDAS-malli
Myynti
Henna Anttila

AIDAS-malli myynnissä

Tässä konkreettisia vinkkejä, miten erottua B2B-myyntipuheluissa. Tuntematon numero soittaa, mitä asiakas miettii: Miksi juuri minä? Miksi juuri sinä? Miksi juuri nyt? Koskeeko tämä aihe minua? Olen tässä asemassa, onko tästä

Lue lisää »

Henna Anttila Kruunu Media Toimitusjohtaja

"Kohderyhmän tutkiminen on yksi mainonnan isoimmista haasteista. Jos mainostat kaikille, et valitettavasti mainosta kellekään."

2. Valitse sopiva kanava

Valitse kanava, joka on tehokkain ja sopii parhaiten kohderyhmällesi.

Eri kohderyhmät käyttävät markkinointikanavia eri tavalla.
Markkinointikanavaan vaikuttaa toki myös käytössä oleva budjetti.
Jos haluat tavoittaa kohderyhmääsi ilman hukkakontakteja, panosta printtimainontaan.
Jos haluat mainoksellesi parhaan huomioarvon, panosta printtimainontaan.

3. Suunnittele mainos

Hyvä mainos on ytimekäs, mukaansatempaava, tunteita herättävä, mieleenpainuva, selkeä ja riittävän informatiivinen.

Sinullakin varmasti tulee mieleen ainakin yksi mainos, joka on jäänyt jostain syystä mieleen.

Onko se mainos vedonnut tunteisiisi tai sisältänyt unohtumattoman iskulauseen?

Henna Anttila Kruunu Media Toimitusjohtaja

Graafikkomme Mari suunnittelee mainoksia 12 vuoden kokemuksella. Hän on työskennellyt lehden taittajana, jonka työnkuvaan on kuulunut myös paljon mainosten suunnittelua. Hinnat alk. 60€+alv.

4. Testaa mainos

Testaa mainos eri kanavissa ja muokkaa sitä tarvittaessa.

5. Seuraa tuloksia

Seuraa mainoksen suorituskykyä ja analysoi tuloksia. Muokkaa mainosta tarvittaessa.

Kysy asiakkailtasi, mitä kautta osasivat olla yhteyksissä. Näin saat selville, onko lehtimainos puraissut. Mainonnassa ei valitettavasti saa taikaiskusta lottovoittoja, kärsivällisyys ja suunnitelmassa pysyminen palkitaan.

Lue myös uusimmat postaukset

Markkinointi
Henna Anttila

B2B-markkinoinnin parhaat kanavat 2025

B2B-markkinointi muuttuu jatkuvasti, mutta yksi asia pysyy: tavoittavuus ilman luottamusta ei tuota tulosta. Vuonna 2025 digikanavat kilpailevat huomiosta entistä kovemmin, tekoäly personoi sisältöjä ja algoritmit rajaavat näkyvyyttä. Siksi yhä useampi

Lue lisää »
Mainonta
Henna Anttila

Miksi mainostaa metsästäjille kesällä?

Moni yritys miettii, onko kesä oikea aika tavoittaa metsästäjiä mainonnalla. Vastaus on yksiselitteinen: kyllä. Itse asiassa kesän ja alkusyksyn ajankohta juuri ennen metsästyskauden alkua on optimaalinen hetki mainostaa! Metsästäjät valmistautuvat kauteen,

Lue lisää »
AIDAS-malli
Myynti
Henna Anttila

AIDAS-malli myynnissä

Tässä konkreettisia vinkkejä, miten erottua B2B-myyntipuheluissa. Tuntematon numero soittaa, mitä asiakas miettii: Miksi juuri minä? Miksi juuri sinä? Miksi juuri nyt? Koskeeko tämä aihe minua? Olen tässä asemassa, onko tästä

Lue lisää »
Scroll to Top